tisdag 6 januari 2015

Not that kind of girl av Lena Dunham

Jag hör till de som älskar Lena Dunhamns teveserie Girls. Om du inte redan titta så är det dags att börja nu tycker jag. När hennes bok Not that kind of girl kom på svenska blev jag såklart väldigt nyfiken. Men också rätt rädd för tänk om jag inte gillar alls. Men jag gillade, gillade mer än jag trodde.

Boken består av en massa kortare texter i vilka Lena Dunham berättar om olika delar av sitt liv (som som det ses utifrån hennes eget huvud). En bok som tar dig som läsare till New York som får dig att vara med om hur det är att varan liten, tonåring och sedan vuxen och klara sig själv med jobba. Göra det man drömmer om. Men också massa om kärlek och vänskap. Hur kärlek och vänskap gör en bra och gör en dåligt. Hur man träffas, tillbringa tid tillsammans och sedan går skilda vägar. För att ja ... för att det blir så.

Om hur människor man träffat och ändrats av, lärt känna sig själv tillsammans med sedan leder fram till att man är den man är när man träffar nya människor. Också endel om att vara ung tjej i en mansdominerad bransch hur man hantera det och alla oanständiga förslag som kommer med det. Om hur tankar om livet och det man vet/inte vet ändras över och med tid. Kanske är inte detta alls var Not that kind of girl handlar om?! Men det är vad jag läste där jag är just nu, det jag behövde det jag tog in och minns från boken som gav mig mycket att tänka på.

/Paula


Not that kind of girl : en ung kvinna berättar vad hon "lärt av livet"
Författare: Lena Dunham
Förlag: Norstedts (2014)
ISBN: 9789113051956
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar