söndag 25 januari 2015

Malva och hästarna & Prinsessan Victoria

Två nya fina från Olika förlag.

Malva och hästar av Malin Eriksson och illustrationer av Lisa Chantern är en börja läsa bok om Malva som är så fascinerad av hästar. Klappa på de i hagen, hon vill så börja rida. Men pappa han är rädd för hästar. Men Malva vet hur hon ska lösa det och få som hon vill, genom att ringa farmor. För pappa gör alltid som farmor säger. Farmor kommer med ridhjälm och fotoalbum för att visa en tid då deras familj alltid hästar som drog deras vagnar. De är nämligen resandefolk, får man reda på på sista sidan. Bra och helt självklart inkluderande. Två böcker till om Malva kommer komma. Spännande å se hur det går för Malva i stallet och hur pappa och ridläraren kommer komma överens.

Prinsessan Victoria av Kristina Murry Brodin och illustrationer av Kajsa Lind är berättelsen om "jag" som bor med sin pappa. En dag sitter det en kvinna på bänken utanför deras hus, jag börjar prata med kvinnan som säger att hon heter Victoria. Victoria sitter på bänken många dagar hon är snäll, lyssnar men säger inte mycket. Mest varmt "du lilla" i olika former till jag. Det blir kallare och kallare, jag ger Victoria vantar, mössa och långkalsonger, pappa kan inte förstå vart hans varmaste mössa tagit vägen men det gör inte så mycket. Jag stannar hos Victoria vid bänken ofta prata om problem med kompisar. Men så en dag är det jätte kallt lilla frågar vad Victoria sover - då får hon vet att om någon glömmer stänga en port så sover hon hur bra som helst. Ni förstår vad jag gör va? En väldigt fin bok, både berättelse och bilder. Så mycket att prata om i denna bok!

/Paula


Malva och hästarna
Författare: Malin Eriksson & ill. Lisa Chantem
Förlag: Olika (2014)
ISBN: 9789187413049
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Prinsessan Victoria
Författare: Kristina Murray Brodin & ill. Kajsa Lind
Förlag: Olika (2014)
ISBN: 9789185845613
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar