måndag 15 juli 2013

Sommaren utan män av Siri Hustvedt


Vet inte vad jag ska börja. Så mycket jag tycker om denna bok <3 Börjar med formatet istället för med berättelsen. Detta är min första xs bok jag läst i formatet excess. Jag gillar. Väldigt smidigt för semester läsning att bara plocka upp när som. Ett enda lite problem men som jag nog löser, sidorna är lite blanka så bokmärket åkte ut. Fler böcker i excessformat!

Sommaren utan män är nog min bästa sommarbok (i alla fall av de jag läst hittills). Kanske kan Siri Hustvedt bli en ny favoritförfattare! Boken handlar om Mia, vars man efter trettio års äktenskap säger att de ska ta en paus. Hans paus är mycket yngre. Mia bryter ihop och hamnar på psyket. Blir sjukskriven. Bestämmer sig för att tillbringa sommaren i sin barndoms by. Nära mamma. Men mamma har flyttat till ett hem så istället hyr hon ett hus. Ett hus i vilket hon skriver poesi (hon är poet), läser böcker, pratar i telefon med sin psykolog. Några dagar i veckan har hon poesi skola för sju 12-åriga tjejer. Hon blir bekant med grannfrun och hennes båda barn. Mycket tid tillbringas med mamma och hennes väninnor. Framförallt Abigail. Abigail visar Mia sina hemliga broderier hon hållit på med i hemlighet hela sitt liv. Broderier som inte är vad de först verkar vara.

Vad jag tycker om Mia! Tankarna i boken. Känslorna. Så många hundöron. Igenkännelse! Vill läsa igen.

Favoritcitat:

"Synd att jag inte är en person i en bok eller i en pjäs, inte för att saker och ting går särskilt bra för någon av dem, men då kunde jag åtminstone skrivas in någon annanstans. Jag ska skriva mig själv någon annanstans, tänkte jag, återuppfinna berättelsen i ett nytt ljus: jag har det bättre utan honom."

/Paula <3 Siri Hustvedt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar