lördag 11 maj 2013

Skuggan i väggen av Kerstin Lundberg Hahn

För någon vecka sedan blev det klart vilka böcker som vann i Bokjuryn. Det fina bokpriset som barnen/läsarna själva röstar fram. På det rätt så stora biblioteket där jag jobbar som barnbibliotekarie är jag Hcg ansvarig. Hcg är biblioteksspråk för böcker som har barn 9-12 som målgrupp. Att jag då inte läst vinnarboken i denna klassen... ja det kändes inte helt rätt. MEN det ändrade jag såklart snabbt på. Nu har jag läst den och jag tycker om den. Jag förstår att den vann... Men..

Ja jag berättar lite om den så får vi se. Boken handlar om Mikaela kallad Micke som tillsammans med sin mamma flyttar in i ett litet samhälle. De flyttar in i ett stort gammalt hus några veckor innan sommarlovet. De nya klasskompisarna berättar för Micke att hon flyttat in i spökhuset... I huset bodde för länge sedan en flicka som dog i älven, ryktet säger att hon blev i knuffad - mördad. Kanske av sina egna föräldrar... I Mickes rum finns en skugga i väggen... Är det kanske flickans skugga? Hon som dog.

Mamma är konstnär men försörjer sig genom att jobba på ett ålderdomshem. Micke tillbringar en del tid på ålderdomshemmet snokar lite bland de gamla om vem flickan var som bodde i deras hus. I den nya klassen går killen Wille som håller sig på sin egen kant, inte verkar ha några kompisar och äter hur mycket mat som helst i matsalen...

Alltså jag gillar boken. Jag vet barn som älskar boken. Men jag har läst den förut... Eller är det kanske en ny genrer det här, flicka flyttar ut i skogen med konstnärsmamma, det spökar, gamlingar som behöver förlåtelser och som flickan hjälper till med. En pojke som behöver en vän för att komma på rätt spår i livet...

Utan att kolla i minneslistor eller bibliotekets hyllor så påminner delar av den här boken om Första flickan skogen möter, Svart glas, Den hemliga kappan, Glasbarnen, Flickan i tavlan, Sorgfjäril... Listan kan göras rätt mycket längre...

Eller så är de dessa böcker som påminner om Skuggan i väggen. Men det gör ändå inget att böckerna påminner om varandra för de älskas och läses.

/Paula som hoppas har bättre koll på vinnarboken nästa år

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar