onsdag 1 maj 2013

Ledig dag med böcker

1 maj ledig läsdag.

Plats av Pija Lindenbaum, klart man måste läsa bilderboksmästarinnans romandebut. Jag tycker mycket om språket men berättelsen den var lite underlig. Men sista sidan öppnar upp för tolkningar av den typen jag gillar.

Boken om sjörövare av Ulf Sindt är en härlig faktaspäckad berättelse om sjörövareyrket och olika kända sjörövare.

Men dagens favorit är Mitzi i mitten av Mårten Sanden. Jag tycker Mårten Sanden blir bättre och bättre för varje bok nästan. Synd på MItzi att den fått ett bokomslag som inte kommer tilltala allt för många barn. Men jag kommer se till att prata massa om den så den hittar sina läsare i alla fall. Om Mitzi med musiker pappa och konstnärs mamma. Hennes föräldrar kommer inte alltid överens, rätt sällan faktiskt. När det blir så illa att pappa flyttar ut på balkongen då rycker farfar ut. Den bästa och klurigaste farfarn jag läst om i en bok. Tror det är en väldigt bra högläsningsbok finns så mycket att prata om.

/Paula som mest bara läser och tittar på Spung

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar