måndag 9 september 2019

Mellan oss av Sandra Beijer

Att vara tretton år intresserad av rymden, att drömma om av vara någon annan och att börja i en ny klass. Det är Minnas verklighet. Att börja högstadiet i Engelbrektsskolan. Att ha turen att gå i samma klass som ouppnåeliga Jessica.

Jessica som ändå inte ser henne. Att själv inte se den gamla kompisen Karin. Att hitta en ny kompis och bli som ett med Milou. Avundsjukan som kommer med Elin och att vara tre.

Att i smyg börja låna mammas mascara. Skoldisco att planera, då allt ska hända. Då han ska vara där. Skoldisco som aldrig blir som de tänkt. Skivaffären och lyssna på singlar, läsa låttexter i konvolut och känna med. Space girls, de första fyllorna och cigaretterna.

Genom ögonblick i Minnas vardag lär vi känna henne samtidigt som hon lär känna sitt nya trettonåriga jag. Att vara liten hemma tillsammans med mamma och lillebror. Samtidigt som stor och någon annan med kompisar och i skolan.

Mellan oss boken med årets snyggaste bokomslag och under skyddsomslaget blir den ännu snyggare. En trettonårings vardag på Östermalm, en vardag helt olik från den mitt eget trettonåriga jag levde. Rastlösheten och det där att vara liten och stor på samma gång kan jag så väl känna igen. Och låttexterna - varför har jag slutat läsa låttexter?

/Paula


Mellan oss
Författare: Sandra Beijer
Förlag: Natur & Kultur (2019)
ISBN: 9789127163126
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar