måndag 30 januari 2017

Ordbrodösen av Anna Arvidsson

Alba är ingen vanlig nästan artonåring, hon tog studenten ett år tidigare än alla andra. Hon har samlat sig och väntat på artonårsdagen länge, länge. Dagen då hennes ceremoni ska äga rum, dagen då kraften ska bli hennes. I Albas familj går Ordbrodösgåvan i arv från mor till dotter.

Att vara Ordbrodös innebär att med skrivna ord kunna styra andras, känslor och handlingar. Albas mamma hade gåvan. Alba mormor har gåvan. Alba har förberett sig för vad kraften kommer innebära och inför sitt lärlingsår som väntar.

Men så kommer dagen och  ceremonin då inget händer när Alba försöker använda sin kraft. Hon känner den inte. Den finns inte. Hur är det möjligt? Det kan inte stämma ju? Vad ska hon nu ta vägen. Det där lärlingsåret går ju inte utan kraft. Alba skickas till Stockholm till Lo som precis som Alba inte fick sin kraft som artonåring. Lo och hennes dotter Kajsa öppnar upp sitt hem för Alba.

Men vad och varför har inte Alba kraften? Det är bortom att ta reda på vad som stoppar. Kan det verkligen vara så att Alba har en bror någonstans? En bror hon inte vet om. Var finns han i så fall och är hans liv i fara? Alba är uppvuxen med vetskapen att ordbrodöser inte föder pojkar. Stämmer inte det? Stämmer något hon vet? Minnen från mamma, sådana som mamma med ord fått Alba att glömma de börjar dyka upp i Albas drömmar. En ny sanning om hennes liv, barndom och gåva.

Ordbrodösen är en berättelse som med språk, karaktär och vändningar fångar mig bums. När jag läste boken hade jag berättelsen med mig under dagarna. Vill veta mer och vara i Anna Arvidssons värld hela tiden. Samtidigt som jag vill dra ut på läsningen för att ha den kvar. Mest vill jag för ett tag få vistas i Lo och Kajsas varma hem, helst IRL. Eller några sommarveckor på Irland hade inte varit dumt det heller.

/Paula


Ordbrodösen
Författare: Anna Arvidsson
Förlag: Rabén & Sjögren
ISBN: 9789129700756
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

1 kommentar:

  1. Har denna hemma och är riktigt sugen på att kasta mig över den nu. :P :) Får se till att ta upp den ASAP!

    SvaraRadera