söndag 11 augusti 2013

Paper towns av John Green

Min sommarutmaning är genomförd! Att läsa en bok på engelska! En bok jag velat läsa väldigt länge, Paper Towns av John Green. Har väntat i flera år på en översättningen men den verkar inte infinna sig. Alltså utmaning. Utmaningen var något jobbig... mest för att det tar så väldigt mycket längre tid för mig att läsa på engelska.

Men som vanligt jag tycker väldigt mycket om John Greens karaktärer. Sedan några månader tillbaka följer jag också bröderna Greens videoblogg. Så att läsa John Green på originalspråk innebär också att jag hör hans röst i mitt huvud. Rätt häftigt.

Boken utspelar sig under Quentins (Q) sista High school termin. Sedan har var liten har han drömt om grannflickan Margo Roth Spiegelman. De lekte som små men har sedan dess mest gått i samma skola. En gång hittade de till och med en död man på lekplatsen.

En kväll dyker Margo upp i Qs fönster. Tar med honom ut på äventyr i natten, på en hämnd aktion mot bästa vännen och pojkvännen som haft ihop det. Q finner sig i detta men funderar på varför nu? Hur kommer det bli i skolan imorgon? Kommer hon ens säga hej?

Nej det kommer hon inte. För Margo hon har försvunnit. Det är inte första gången hon rymt. Men kanske är det sista? Kommer hon komma tillbaka? Ska Q lyckas klura ut hennes ledtrådar och hitta henne. Eller är det kanske inte ens ledtrådar?

Gillar väldigt mycket Margos antecknigsbok, tankarna kring papperspojken. Kan man leva upp till att vara en papperspojke? Plus för diskussionsfrågorna i slutet av boken.

/Paula som tycker alla John Green böcker alltid borde översättas

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar