lördag 29 december 2012

Bästaste Bodil Malmsten


Som julkappsbok fick jag den önskade Så gör jag konsten att skriva av bästa Bodil Malmsten. Jag tycker hemskt mycket om att läsa Bodil Malmstens böcker. De är varma, roliga, intelligenta, fundersamma, filosofiska å så handlar de ju så ofta om böcker och om att läsa böcker. I Så gör jag berättar Bodil Malmsten om hur hon gör när hon skriver böcker. Men kanske berättar hon om hur det är att vara en skrivande människa och/eller en läsande människa.

Jag är och kommer alltid först och främst att vara en läsare. En stolt läsare. En boknörd. Men kanske också en läsare som är lite smått beroende av böcker och att läsa de. I boken skriver Bodil Malmsten om sin bokfamilj.

favoritcitat från sidan. 30
”Var och en har sin boksläkt, jag har min, du har din, fina favoritböcker genom livet, då och nu, och det är din bokfamilj. Sambandet, blodsbandet mellan böckerna i en bokfamilj vet bara läsaren.”

Helt underbart det är ju så det är. Har bara aldrig tänk på det så förut. Funderat mycket över mina pappersvänner, mina vänner som bor mellan bokens pärmar. Det är ju de som är min bokfamilj!!

Jag gillar att Bodil Malmsten reflekterar över att den dikten, den boken, den texten såg ut så då men idag hade jag aldrig publicerat den på samma sätt. Att tiden har sin gång och så får det vara. Att det man tycker är bra vid ett tillfälle i livet inte är det samma vid ett senare tillfälle.

Detta är en bok som fått många hundöron och en del understrykningar under läsningens gång. En bok att klappa lite på och plocka fram flera gånger och bläddra i.

/Paula

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar