lördag 15 december 2012

Böcker som blir stående länge i bokhyllan


Jag gillar väldigt mycket, kanske lite för mycket att köpa böcker. Men jag tycker om att ha böcker och jag behöver ha en massa olästa böcker hemma för att må bra. För att jag tryckt ska kunna veta att jag alltid har något att läsa. För en vecka sedan inträffade det som inte händer så ofta. Jag hade ingen bok att läsa i. Ingen bok som väntade på att läsas. En rätt lyxig känsla. Boken som talade till mig från mina olästa böcker hyllplan blev en bok som stått där sedan 2010 nämligen Guernseys litteratur- och potatisskalspajsällskap av Mary Ann.

Vilken mysig och härlig brevroman det var. Den utspelas 1946 och man får följa författaren Juliet Ashton som under kriget skrev en massa krönikor som samlats i en bok som hon nu reser omkring och marknadsför. En dag får Juliet ett brev från Dawsey Adams på ön Guernsey. Dawsey berättar att han äger en bok som tidigare ägts av Juliet. Han vet inte vem hon är men vill utrycka sin kärlek till boken och berättar om hur böcker varit livsviktiga för några av öns befolkning under ockupationen.

Det är så Juliet kommer i kontakt med öns litteratur- och potatisskalspajsällskap. Hon börjar snart brevväxla med flera av dess medlemmar. En bok om varför det kan vara så viktigt med böcker! Men också en bok som ger ett nytt perspektiv på andra världskriget för mig. Vet du inte vad du ska läsa i jul så är detta utan tvekan en mycket bra julboksläsning.

/Paula 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar