söndag 3 december 2023

Jag överlevde Titanics undergång 1912 av Lauren Tarshis

På biblioteket fick jag inom några veckor väldigt många frågor om Jag överlevde böckerna. Böcker jag helt hade missat och som mina unga låntagare blivit smått besatta av. Givetvis var jag tvungen att läsa en. Det fick bli den med kortast kö, den om Titanic.

Vi får följa den busiga George 10 år när han tillsammans med lillasyster Phoebe och faster (som är änka och så gammal hela tjugotvå år!) reser i första klass på Titanic. George är nyfiken och smiter i väg för att gå på upptäcktsfärder. 

Så som vi alla vet så går skeppet som inte kunde sjunka på ett isberg och det finns inte livbåtar så det räcker till alla. Men tack vare att George har koll på hur man tar sig fram så klarar han, syster och faster sig och kommer fram till pappa i Amerika. 

Det är en fartfylld bok med illustrationer jag flög igenom läsningen. Jag kan verkligen förstå att böckerna blivit en succé och jag gissar på ett de kittlar lite extra pga att barnen vi möter i böckerna är med om historiskt verkliga händelser.

/Paula


Jag överlevde Titanics undergång 1912 
Författare: Lauren Tarshis
Förlag: Lind & co (2020)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar