fredag 27 mars 2020

Korridorer 12 noveller om högstadiet av Moa Eriksson Sandberg & Ester Roxberg

Högstadiekorridorer sätter spår i kropp, minne och person. I alla fall hos mig. I 12 noveller får vi följa med till en namnlös småstad och en högstadieskola. Vi får vara med om osäkerhet, vänskap, hopp, hjärtesorg, kyssar, hemligheter, skam och lycka.

Att få nog på hemkunskapen och att säga ifrån till plågoanden där i närheten av knivar. Att inte gå med på spelreglerna när populäraste tjejen bestämmer vad som ska dansas. Att vilja ha en kille mest av allt.

Kärlek som gör att du vill vara tillsammans alltid men han vill inte få ni kommer från olika världar. Du ska mer och har fått mer. Bästa vänner som lever i två helt olika världar som synliggörs under en vecka i husvagn.

Fantasi, vampyrer och vänskap som gör att leken kan fortsätta även fast en är lite för stor. Att bli kär i någon en aldrig träffat i verkligheten, prata hela nätterna igenom och så det nervösa i att ses kommer det vara samma sak då?

Korridorer är noveller som för mig gör ont att läsa. Ont för jag minns känslorna så väl. Det samtidigt en väldigt fin läsupplevelse att läsa om och få komma innanför skinnet på de fina pappersungdomarna som bor i novellerna. Flera av de skulle jag gärna läsa mer om. Jag vill veta hur det går med kärleken och vänskapen vad överlever vad inte. Det är en bra längd på novellerna som jag tänker kan vara en bra väg in i läsningens värld för många. Perfekt bok att använda sig av på högstadiet köp in som klassuppsättning tycker jag.

/Paula


Korridorer : 12 noveller om högstadiet
Författare: Moa Eriksson Sandberg & Ester Roxberg
Förlag: Rabén & Sjögren (2020)
ISBN: 9789129719802
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar