torsdag 12 december 2019

Vänta på vind av Oskar Kroon

I år är första gången på väldigt många år som jag inte slängde mig över de Augustnominerade barn- och ungdomsböckerna som jag inte läst när nomineringarna kom. Min läshöst har helt enkelt inte varit vad mina läshöstar brukar vara. 

Men den som väntar ... dagen efter att Oskar Kroon tilldelades Augustpriset för Vänta på vind som damp min reservation ner på biblioteket. Jag plockade hem boken. Äntligen läste jag om Vega och hennes sommar. 

Sommaren hos morfar på ön. Morfar som varit sjöman och bor ödsligt på en ö i skärgården. Vega har haft ett tufft år. Pappa har lämnat och mamma har varit så otroligt ledsen. En sommar själv med morfar. En sommar för att inte tänka på Angelica som pappa träffat och på Angelicas växande mage.

På ön finns också Rut, Rut som är ungefär lika gamal som Vega men helt annorlunda. Nästan motsats. Vega har inga vänner hemma i stan och Rut verkar ha hur många som helst. Rut hatar havet och Vega älskar havet mer än något annat. Trots olikheterna kommer Rut tillbaka dag efter dag. Vega finner sig att prata på ett sätt som hon aldrig gjort med någon förut. 

Stillsamt, poetiskt, känslor, tankar, drömmar, mod och att bottna i sig själv. Så glad jag är att jag väntade med att läsa Vänta på vind - desto finare blev det när jag gjorde det. 

Det där med morfar i böckernas värld. De är många och visst blir de fler och fler. En morfar (rätt ofta på en ö) som har en speciell relation med ett barnbarn. Kanske någon redan skrivit en uppsats om det om inte så tips för uppsats - morfäder i barnböckernas värld. 

Mycket värdig vinnare av Augustpriset 2019! 

/Paula


Vänta på vind
Författare: Oskar Kroon
Förlag: Brombergs (2019)
ISBN: 9789178090655
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar