torsdag 19 december 2019

Jag vill berätta något för dig av Anna Gavalda

Två av mina bästa läsupplevelser står Anna Gavalda bakom genom böckerna Tillsammans är man mindre ensam och Lyckan är en sällsam fågel. Detta gör att jag slänger mig över varje ny Anna Gavalda bok som översätts till svenska. Böckerna är inte längre tjocka och magnifika utan snare tunna och fulla av noveller.

Noveller som delar av något som skulle kunna bli något storartat. Inte på något sätt dåliga. Bra noveller med tvistar som jag gillar. Noveller jag går och tänker på ett tag. Världar att få kliva in i människor att säga hej till. Bara det att jag får vistas med de på tok för kort tid. Jag vill läsa mer, få följa med och lära känna på riktigt.

Änkan som hittar en ny vän hon bjuder hem, ett möte som kan ändra ett liv. Eller? Det får jag inte veta. lastbilschauffören som tvingas avliva sin hund och genom det går vidare. Hur gick det med frun efter det? Kunde de hitta tillbaka till varandra. Mannen som jobbade hela tiden, blev lämnad av sin fru och bjuden på soppa av sin granne. Hur går han vidare i sorgen? Den unga tjejen som jobbar i djuraffär träffar hon kärleken? Mannen på Mc Donalds får han lära flickan att älska annan mat?

Jag hoppas så att nästa Anna Gavalda blir en tegelsten med karaktärer att älska och möten jag får vara med om i ett myllrande Paris eller franska landsbygden. Tills dess läser jag noveller och önskar de var längre och mer.

/Paula


Jag vill berätta något för dig
Författare: Anna Gavalda
Förlag: Albert Bonniers förlag (2019)
ISBN: 9789100177010
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar