söndag 20 oktober 2019

Lanny av Max Porter

På bokmässan gjorde jag min vän Bokaptit Sofie sällskap till ett seminarium och lyssnade på Max Porter och Maggie O´Farell. Utan tvekan ett av de bästa seminarium under årets bokmässa. Och då hade jag alltså inte läst någon av författarna innan samtalet. Min nyfikenhet och läspepp väcktes verkligen.

Lanny fick bli första boken att läsa. Boken som Sofie hyllat ungefär så mycket det går. Jag var lite rädd för att läsa. Det där med hypade böcker är alltid svårt. Sällan de lever upp till hypen. Jag hade verkligen inte behövt vara orolig.

Max Porters språk alltså <3 I Lanny får vi följa de vuxna runt om pojken Lanny, pappan som jobbar inne i London och pendlar varje dag, skådespelerska mamman som skriver din debutroman och konstnären Pete som Lenny går på konstlektioner hos. Tre vuxna och Dead Pappa Toothwort som finns under allt, överallt som lyssnar tar in och har Lanny som favorit att tjuvlyssna på. Pojken med spännande tankegångarna.

När Lanny försvinner så vänds berättelsens perspektiv och blir ett annat. På få ord och med mycket luft så målas en otroligt vacker berättelse upp för mig som läsare. Jag blir fängslad av Lanny, Pete, mamman och pappan av deras historier och personer. Språket får mig att vilja läsa mer och det är precis vad jag kommer göra. Max Porter en för mig ny favoritförfattare att följa. Läsa Lanny du också, finns att låna på ditt närmsta bibliotek.

/Paula


Lanny
Författare: Max Porter
Förlag: Etta (2019)
ISBN: 9789187917981
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar