måndag 29 juli 2019

Dorian Grays porträtt av Oscar Wilde

När jag läste Lena Ollmarks Dödvatten så spelade boken Dorian Grays porträtt en lite roll. Böcker som leder vidare till böcker gillar jag. Myten kring Oscar Wilde har jag alltid varit fascinerad av. Jag har läst några citatböcker och kanske några kortare noveller/berättelser. Nu blev jag otroligt sugen på att läsa just Dorian Grays portätt.

Det är en sorglig berättelse Dorian som som ung inspirerar konstnären Basil Hallward till stordåd. Basils bästa tavla är ett porträtt av Dorian. Ett porträtt han lagt ner sin själ i att måla. Han kan inte sälja porträttet utan ger det som gåva till Dorian. När porträttet målas färdigt och Dorian för sista gången sitter modell då har de sällskap i ateljén av Henry Wotton.

Henry ser en oförstörd ungdom i Dorian. En ungdom som han lovprisar på samma gång som han genom sitt prat väcker nya tankar hos Dorian. Efter den dagen blir sig inget likt. Henry och Dorian bli oskiljaktiga och Dorians liv tar en ny vändning.

Det underliga är att tiden inte åldrar Dorian. Åldrandet och hans vilda leverne det syns bara på porträttet som Basil målat. Vackert, poetiskt, långsamt och tänkvärt om ungdom och åldrande.

/Paula


Dorian Grays porträtt
Författare: Oscar Wilde
Förlag: Sjösala förlag (2018)
ISBN: 9789187193330
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar