lördag 6 april 2019

Den ensamma staden: om konst, ensamhet och överlevnad av Olivia Laing

Den ensamma staden hör inte till min vanliga läsning. Men av en slump, mitt va blev det första boken i en helt nystartad bokcirkel som jag och en kompis dragit ihop.

Boken är en essäsamling om Olivia Laing. Det är tester som hon skrev när hon flyttat från England till New York. Hon flyttade för kärleken men när hon kom fram så blev hon dumpad. Valet blev att stanna kvar i New York och flytta mellan olika andrahandskontrakt.

Ensamheten blev en ständig följeslagare. Ensam i en stad av miljoner människor, ensam omgiven av andra människor. I ensamheten vänder sig Olivia Laing till konsten att ta in titta, se och beröras. Hon fördjupa sig i konstnärernas livsöden och ensamhet. Det är nya konstnärer för mig som Edward Hopper, Henry Darger och David Wojnarowicz. Jag googlar tavlor och fotografier för att få en bild av vad det är Laing skriver om. Jag får läsa om nya sidor av Andy Warhol jag inte hade en aning om.

Ensamhet jämte andra människor utan att släppa någon riktigt in på livet är återkommande för flera av de livsöden som presenteras. Att gömma sig bakom en kamera eller en bandspelare. Konstnärer som levde ensamma liv och hemlighet skapade de som blivit erkänna först efter sin död.

Texterna är drabbande och tankeväckande. Jag tänker på ensamhet, på maskerna vi alla klär på oss i olika sammanhang. På rädslan att släppas någon nära. Att vara ensam bland andra.  Jag tänker mycket på den tid jag läste Kulturvetenskap i Göteborg. Tänker att i dag borde denna höra till kurslitteraturen där.

Jag ser så mycket fram emot att ha en bokcirkel igen. Det är något jag verkligen längtat efter. Lyx att få börja att prata om Den ensamma staden. Undra vart vi tar vägen i litteraturens värld här efter.

/Paula


Den ensamma staden : om konst, ensamhet och överlevnad
Författare: Olivia Laing
Förlag: Daidalos (2019)
ISBN: 9789171735584
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar