söndag 19 februari 2017

Våra kemiska hjärtan av Krystal Sutherland

Henry Pages föräldrar har formats hans bild på kärleken. Föräldrarna som träffades som små, verkar vara varandras första kärlek och fortfarande är kära. Så tänker Henry att det ska bli för honom också. Han har aldrig varit kär.

De senaste åren har Henry kämpat för att få bli redaktör på skoltidningen. Nu är det dags. Men han ska dela platsen med skolans nya tjej Grace Town. Hon som går omkring i förstora killkläder, ibland borstar håret men absolut inte alltid. Grace som dessutom vägrar skriva.

På omvägar och kringelikrokigt uppstår vänskap. Henry funderar om han inte känner mer. Det är något med Grace något mystiskt och vackert. På hennes Facebook-sida finns en helt annan bild av Grace. Vad har hänt med henne? Vad är det för hemlighet hon bär på? Denna mystik gör Henrys nyfikenhet och fascination allt starkare.

Våra kemiska hjärtan fängslar mig totalt. Önskar nästan att jag inte hade läst - så jag skulle ha läsningen kvar. Gillar både Henry och Grace massor. Gillar personerna runt omkring vänner och familj. Henrys storasyster inte minst.  All tankar om kärlek som finns i boken snurrar runt i mitt huvud.  Gillar så mycket tanken att kärlek är lika mycket oavsett dess längd. Det är inte längden som gör kärleken stor utan kärleken och människor.

Älskar alla fina Harry Potter referenser <3

På bokens baksida står det John Green möter Rainbow Rowell och jag kan inte annat än att hålla med. Bortsett från den där detaljen att jag alltid blir lite besviken när jag läser John Green. Krystal Sutherland gör mig inte besviken en endaste gång!  Hennes pappersvärldar vill jag tillbaka till igen, igen och igen!

/Paula


Våra kemiska hjärtan
Författare: Krystal Sutherland
Förlag: Bonnier Carlsen 
ISBN: 9789163892738
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

4 kommentarer:

  1. Ja! Så himla fin bok! Men vad menar du med att Grace vägrar skruvar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej, vad fint med någon som läser och ser när det blivit knasigt. Skriva ska det såklart stå och inte skruvar :)

      Radera
  2. Aha, jag fattade faktiskt inte det. Tänkte om det hade något med skruvar i hennes ben att göra. Den här boken kommer att stanna kvar länge i mitt minne!

    SvaraRadera