måndag 13 februari 2017

Dödens märken av Veronica Roth

Nytt från Veronica Roth, dystopins mästare. Nu är vi inte längre på jorden utan i rymden. Planeter och människor med olika flödesgåvor. Ont och gott.

Cyras flödesgåva gör att hon alltid känner smärta, smärta hon kan föra över på andra. Storebror med makt utnyttjar lillasysters gåva så mycket han bara kan. Hon får verkar som hans totyrredskap.

Akos kommer från en fredlig nation men när hans öde blir känt kidnappas han och lillebror. De kommer till Cyras planet. Akos flödesgåva är att neutralisera andras flödesgåvor. Låter som precis det Cyra behöver va?

Men det finns så mycket hat och ondska som står mellan. Till en början är Dödens märken en förvirrande läsning. Vadå flödegåvor? Rymden? Nja inte min grej. Men efter ett tag när Cyras och Akos livsöden börjar rullas upp och en lär känna de. När jag vill att de ska få vara med varandra. Då tycker jag om berättelsen. Gillar Cyra, Akos och de spännande och oväntade vändningarna mot slutet.

/Paula


Dödens märken
Författare: Veronica Roth
Förlag: Modernista
ISBN: 9789177015956
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

2 kommentarer:

  1. Jag gillade denna massor. Blev positivt överraskad.

    SvaraRadera
  2. Jag kände mig också mest förvirrad under läsningen av denna. Så många frågor som jag inte tyckte jag fick svar på.

    SvaraRadera