onsdag 31 augusti 2016

Arra legender från Lavora av Maria Turtschaninoff

Tisdagen den 20 september kommer Maria Turtschaninoff till Växjö bibliotek. Då har jag den stora förmånen att ha ett samtal på scen med henne. Första gången jag kom i kontakt med Turtschaninoff var på bokmässan för två år sedan när jag hörde henne i ett seminarium tillsammans med Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. Hon var den jag blev mest nyfiken på av allt under den mässan.

Kom hem och läst Mersi sen har jag faktiskt inte läst mer. Dumt. Tur att denna chansen kom så jag måste läsa. Verkligen! För nu har jag också läst Arra. Vilken berättelse, så stämningsfull, fängslande och fascinerande.

Boken handlar om Arra som födds sist i en stor syskonskara. Ingen tar hand om henne. Ingen pratar med henne. Ingen ser henne. Hon blir vän med skogen och dess sång. Hon kan fläta korgar som ingen annan. Men en brand och för henne till staden där inget är sig likt men hon fortsätter vara lika osynlig. Fram till dess att det visa sig att hon kan väva de mest fantastiska bildvävarna. Ja eller då fortsätter hon vara osynligt för en storasyster tar på sig äran. Spännande, lågstämt, långsamt och hela tiden så oväntat!

Om jag ser fram till den 20 september? JA!

/Paula


Arra : legender från Lavora
Författare: Maria Turtschaninoff
Förlag: Söderström (2012)
ISBN: 9789515230768
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar