fredag 19 februari 2016

Fjärilar på min hud av Rebecka Kvist

Året efter gymnasiet för Liv, om hon börjar plugga tycker mamma det är bra om hon bor kvar hemma så hon slipper låna pengar. Sagt och gjort. Men att läsa på universitetet nja. Bästisen har flyttat och Liv är rätt ensam med sina tankar och sår efter pappan som lämnade.

Så träffar Liv Lina. De blir vänner, kanske mer. En närhet, ett sätt att vara på tillsammans. Är det lättare att leva, förstå hur om Lina är med?

Rebecka Kvist är en ung debutant med rötterna i Växjö. Detta att boken också utspelar sig i Växjö! Ser platser framför mig som jag tänker det är nog där de går - sedan kommer en faktisk platsangivelse i texten och jag förstår att jag var helt ute och cyklade. Målade om Växjö kartan i mitt huvud medan jag läste. Kul också att Liv i boken besöker bibblan men jag undrar det är nog inte stadsbiblioteket va? Eller är det det fast ... Fast allt som står i en bok behöver ju inte alltid stämma överens med verkligheten va!

Fjärilar på min hud är skriven på ett väldigt imponerande vackert och poetiskt språk.

/Paula


Fjärilar på min hud
Författare: Rebecka Kvist
Förlag: Vombat Förlag (2016)
ISBN: 9789186589622
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar