måndag 19 oktober 2015

Augustprisnomineringarna 2015





I dag offentliggjordes det äntligen vilka böcker som är nominerade till årets Augustpris. I viktigaste kategorin är böckerna på bilderna här över nominerade. Av de nominerade titlarna har jag läst fyra. När hundarna kommer tyckte jag hur mycket som helst om. En ovanligt stark och gripande ungdomsbok. Hade blivit väldigt förvånad om den inte fått en nominering. 
Iggy 4-ever som jag gillar Iggy. Träffsäkert om hur ont det kan göra att vara tonåring. En serieroman men jag skulle säga en ungdomsbok i serieformat. 
Nu är det sent av finaste Emma Adbåge, en av mina absoluta favoriter. Härligt med en bok om natten som inte på något sätt handlar om rädsla. 
Din tur, Adrian, en bilderbok eller kanske en serieroman för mellanåldern. Äntligen en nominering som på bibliotek är Hcg-klassad. Dessutom helt underbart vacker både i text och bild.
Ishavspiraterna har jag ännu inte läst, låg i min hög så ikväll påbörjas den läsningen.
Alla går iväg är också ny för mig men snart snart så! 

Roligt att nomineringarna går till sex olika förlag. Att Galago och Mirandoo får sina första någonsin. Gillar att nomineringarna inom denna väldigt stora kategorin är ovanligt spridda till olika åldersgrupper. 

/Paula boknörden 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar