lördag 2 mars 2013

När döden kom till Pemberley av P.D James

Den där mr Darcy och den där Elisabeth Bennet de kommer alltid ha en särskild plats i mitt hjärta så bara är det. Har lyssnat på P.D James När döden kom till Pemberley den utspelar sig ungefär fem år efter bröllopet. Darcy och Elisabeth har ett fint och varmt äktenskap. Kvällen innan den årliga balen på Pemberley kommer Lydia på oanmält besök hon kommer skrikande, upprörd och helt förtvivlad. Skrikande att han dödar Wickham. Darcy och några av de andra herrarna ger sig ut i skogen för att ta reda på vad som hänt. De finner Wickham med blodiga händer liggande över sin döde kamrat. Vad har hänt? Är Wickham trots alla sina brister även en mördare?

Hmm jag gillar att åter igen få träffa Darcy och Elisabeth men jag vet inte… detta är inte min favorit tolkning. Kanske för att den fortsätter efter så levde de lyckliga i alla sina dagar. Å kanske för att det finns barn med. Jag gillar kanske trots allt så levde de lyckliga i alla sina fagar slut. För då får man ju tänka ut resten själv. Då blir det som man vill.

/Paula vars bästa Stolthet och fördom tolkning är miniserien Lost in Austen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar