onsdag 22 maj 2024

Presidentens dotter av Lisa Linder

Den stora kollapsen har varit. Boken utspelar sig ungefär hundra år framåt i ett Stockholm som är väldigt olikt vårt. Det är väldigt varmt och stora delar ligger under vatten. Alkohol, droger, våld och pengar är förbjudet. Efter kollapsen var det kvinnorna som byggde upp samhället. 

Alla har en VUG på armen som håller koll på att du gör det du ska så du får dina medborgarpoäng som du kan handla mat för. 

Vi får följa Maxim en vilsen tonåring som bor med sin deprimerade pappa. Maxim skriver poesi i hemlighet och drömmer om Veronica, presidentens dotter. Maxin stammar och har svårt att prata. 

Granntjejen Aisha har fått för sig att Maxim är hennes och det blir riktigt otäckt. Maxim blir i sista stund räddad av Eirik. Eirik berättar om något annat om Managram, gruppen, gemenskapen där man kan bli sitt bästa jag. Om man är man då vill säga ...

Presidentens dotter läser jag tillsammans med bokklubb högstadiet på mitt bibliotek. Det ska bli väldigt spännande att höra om vad ungdomarna tycker om boken. Jag gillar den men jag saknar en ordlista som förklarar nyorden för mig. Och jag behöver bok två nu, eller helst i går. Så varning för jobbig cliffhanger på slutet. 

/Paula 


Presidentens dotter 
Författare: Lisa Linder
Förlag: Rabén & Sjögren (2024)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar