söndag 26 maj 2024

A court of throns and roses av Sarah J. Maas

Under bokfikat på påsklovet sa en femtonåring till mig att hon var avundsjuk på mig som hade kvar att läsa A Court of Thrones and Roses. Det gjorde mig nyfiken och givetvis ville jag läsa boken efter det tipset.

Boken börjar väldigt långsamt och det var lite svårt att få grepp om berättelsen till en början.

Feyre har blivit en jägare. Hungern drev henne till det. Pappa och systrarnas hunger mer än hennes egen. En dag dödar Feyre en varg, en varg större än alla andra. För skinnet får hon bra betalt. Men handlingen får ett annat pris ...

Familjen få en dag besök av Tamlin, en high fae lord som berättar att vargen Feyre dödade var en av hans hamskiftande soldater. Ett liv för ett liv krävs och Feyre måste följa med till andra sidan där världen inte längre är mänsklig och det finns magi. Hon kommer få leva och ska leva hela sitt liv i Tamlins slott. 

Kan det verkligen stämma att hon får behålla livet? Det är dunkelt och väldigt hemlighetsfullt. Precis som Feyre vet vi som läsare till en början väldigt lite men ju mer hon förstår av sitt nya liv och sin nya värld desto mer förstår jag som läsare.

De sista typ 75 sidorna så spännande och så måndag oväntade tvister. Jag kommer definitivt fortsätta läsa serien. Och ungdomen lovade att bok två är ännu bättre.

/Paula


A court of thrones and roses
Författare: Sarah J. Maas
Förlag: Blomsbury Publishing (2015)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar