torsdag 27 juli 2023

Kuben av Nils Lundkvist

John snart 12 år bor med sin mamma och pappa i skogen. Nästan mitt ute i ingenstans. Det är bara de tre och det är bra det. Så en varm sommardag kommer det en lastbil. På lastbilens släp finns en kub. En stor kub nästan som en husvagn.

Mannen i lastbilen lämnar över en platta till mamma och fråga om de är säkra. I kuben finns en pojke en pojke i Johns ålder. Klädd i en overall och ska bo där i kuben. 

Mamma och pappa har tagit emot pojken och kuben då det uppmuntras av stadsapparaten att ta emot barn vars föräldrar misskött sig. John är misstänksam han förstår inte. Han har inte fått veta något innan och får inte heller veta något nu

Vem är pojken? Varför är han just här? 

Kuben är en ren fröjd att läsa jag älskar hur jag inte har en aning om vart berättelsen ska ta vägen. Längtar efter del två! Jag hoppas att jag kanske kan få en av mina bokklubbar på biblioteket att läsa boken med mig i höst. 

/Paula


Kuben
Författare: Nils Lundqvist
Förlag: Bonnier Carlsen (2023)
ISBN: 9789179774356

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar