tisdag 14 februari 2023

Mina bokvänner av Roberto Piumini & ill. Elisa Paganelli

Mina bokvänner <3 jag tänker ofta på mina egna bokvänner. Det är ett ord jag tycker om och brukar använda med unga läsare. Nu har det alltså kommit en bok med titeln Mina bokvänner. Jag blev helt lycklig av titeln och bokomslaget. 

Så öppnade jag boken läste det vackra förordet om vad en bokvän kan vara. I boken får vi möta 40 av den italienska författaren Roberto Piuminis bokvänner. 40 bokvänner, 40 uppslag. En sida med text om vem bokvännen är, var man kan läsa om hen och vem som skrivit boken bokvännen är med i. 

På den andra sidan en fantastisk illustration av Elisa Paganelli av bokvännen. Denna boken gör mig varm i hjärtat. Den är verkligen hur fin som helst. Mina bokvänner hade varit helt andra. Jag älskar bokens upplägg och tänker att det går att göra mycket roligt utifrån boken. Listor över sina egna 40 närmaste bokvänner? Kanske att utgå från boken i bokklubbar på biblioteket eller lektioner i ett klassrum. Eller att ge i present till en bokälskare i sin närhet.

<3

/Paula 

ps. det är alltså ingen slump att detta inlägg är på alla hjärtans dag. 


Mina bokvänner
Författare: Roberto Piumini & Ill. Elisa Paganelli
Förlag: Opal (2023)
ISBN: 9789172265653

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar