måndag 20 februari 2023

Anne an adaptation of Anne of Green Gables (sort of) av Kathleen Gros

Jag trillade över Anne an adaptation of Anne of Green Gables (sort of) på BookTok och beställde den till biblioteket där jag jobbar. Norpade den direkt själv när den kom och slukade! 

Min relation till Anne på Grönkulla är inte jätte starkt läst första boken och såg en filmatisering som tonåring som jag gillade. Detta är samma och samtidigt något helt annat.

Anne kommer som fosterbarn till syskonparet Marilla och Matthew. De hade velat ha ett yngre barn men tycke uppstår och deras boende blir till ett hem och de till en familj. 

Anne är full av fantasi och drömmar. Fräser fort om någon säger något illa om hennes hår. Anne älskar att rita och har skissboken med sig överallt. Skolan har en zineklubb som hon går med i där hon börjar göra egna zines. Läsaren får också lära sig hur man gör. 

Diana och Anne går i samma klass de klickar direkt. Bästa bästa vänner och kanske mer. Gilbert sitter bredvid Anne i klassrummet och Anne hatar honom. Kanske kan de bli vänner men Anne är långsint. 

Detta är det mysigaste jag läst på länge. Varmt, fint, respektfullt - älskar! 

/Paula


Anne an adaptation of Anne of Green Gables (sort of) 
Författare: Kathleen Gros
Förlag: Quill Tree books  (2022)
ISBN: 9780007559244

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar