lördag 31 juli 2021

The song of Achilles av Madeline Miller

I sommar har jag bestämt mig för att läsa på engelska. Jag vill bli bättre på engelska samtidigt som många böcker jag är nyfiken på aldrig blir översatta. The song of Achilles är en av de. Den mest hypade boken på hela Booktok skulle jag tro. Klart jag vill veta och först vad alla prata om. Vilken berättelse som får folk att filma sig själva när de läser bokens slut och gråter.

Grekisk mytologi genom författaren Madeline Miller. Vi får följa den unge prisen Patroclus som blir förvisad som liten och fråntagen sin titel. Han hamnar i kung Peleus rike, där han uppfostras och tränas tillsammans med andra pojkar. 

Bland pojkarna finns kungarikets prins Achilles. Hjälten som har en mamma som är gudinna och en pappa som är kung. Patroclus är väldigt fascinerad av Achilles och de blir vänner. Dit Achilles går går också Patroclus. Genom barndomen, ungdomen, unga vuxna åren och ut i kriget. Vänskap och kärlek smälter samman och inget verkar kunna skilja de åt. 

Det poetiskt, vackert och långsamt. Jag grät inte på slutet men fick rysningar för det var och är så fint och så otroligt sorgligt. 

/Paula 


The song of Achilles
Författare: Madeline Miller
Förlag: Blomsbury Publishing (2011)
ISBN: 9781408891384

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar