tisdag 6 oktober 2020

Tyra Tyrannosaurus Rex, Naturen och Halsduken


Bilderböcker är bäst - ingen protest. För mig är det en sanning att bilderböcker är allåldersböcker till för alla alltid. Hoppas det är fler med mig som tänker så. Jag läser alltid bilderböcker själv, ensam och jag älskar det.

Halsduken, är ny och kliar. Lo gillar den inte. Vill inte ha den.  Mamma har bråttom i väg och morfar han har en sax ... En sax som Lo gå loss med på halsduken. Morfar han lagar länge och vips blir halsduken något annat. Fint och fantasifullt. 

Naturen den som bara finns där för de som bor i byn. Naturen som en självklarhet ibland lite i vägen ibland det bästa. Naturen har du funderat över den? Perfekt bok att göra det ensam eller tillsammans med ett barn eller en barngrupp. Hur är naturen och kanske ännu mer hur är vi mot och i naturen? Emma Adbåge fantastisk som alltid. 

Tyra Tyrannosaurus hon är busig och skrattar lite åt oss som i dag så väldigt många år efter dinosauriernas död fundera på hur de var. Vad vet vi egentligen är det sant eller inte. En rolig bok full av bilder att prata och fundera vidare tillsammans kring.

/Paula


Jag är Tyra Tyrannosaurus Rex 
Författare: Helena Rundgren & ill. Maria Beskow
Förlag: En bok för alla (2020) 
ISBN: 9789172218239


Naturen
Författare: Emma Adbåge
Förlag: Rabén & Sjögren (2020) 
ISBN: 9789129724943


Halsduken
Författare: Stina Stoor & ill. Johanna Häger
Förlag: Rabén & Sjögren (2020) 
ISBN: 9789129725629

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar