söndag 13 januari 2019

Lojal av Delphine de Vigan

Tiden före bloggen så läste jag också böcker, bara det att jag inte sker ner mina tankar om böckerna jag läste. Synd men så är det. Bloggen min älskade läsdagbok, mitt minne. På den tiden läste jag i alla fall Delphine de Vigans bok No och jag. Jag älskade allt med boken. Sedan dess har jag läst allt av författarens om Sekwa förlag har översatt. Aldrig att de Vigan gör mig besviken. Snarare så fortsätter hon att överaska mig varje gång.

Lojal är luftig roman på 200 sidor med mycket att utläsa mellan raderna. Vi får möta lärarinnan Hélène som anar att något inte står rätt till med hennes elev Théo. Hélène som själv är uppvuxen med en misshandlande pappa kan ana sig till att något är fel. Hon vet inte vad hon ska göra åt det. Försöker prata med Théo och de andra lärarna men utan någon framgång.

Théo han är tolv år och besatt av tanken på att hitta rätt rus, gränsen när han inte är medveten och allt bara känns härligt. Hans föräldrar är skilda och på fredagarna byter han hem. Mamma behandlar tiden han varit hos pappa som luft. Som att den inte finns. Hon vill inte veta av hans pappa. Hos pappa är det svårt. Pappa som blivit av med jobbet och knappt kliver upp ur sängen längre. Hos pappa får Théo ta hand om allt och inget får han säga till mamma.

Vi får också möta Théos bästa kompis Mathis, han som tyckte det där med alkohol var spännande tillsammans med Théo. Men som tycker Théos besatthet blivit skrämmande. Mathis mamma, Cécile är den fjärde person vars perspektiv vi får följa. Hon som gjort en klassresa när hon gifte sig med Mathis pappa. Hon har börjat läsa andra böcker och prata med andra ord. På sin mans dator finner hon en hemlighet som gör att hon inte vet om hon kan fortsätta med sitt liv som hon levt.

Vilka lojaliteter väger tyngst? Var går gränsen för att avslöja någons hemlighet? Lojal är en bok som går snabbt att läsa. Samtidigt så är det en bok som länge finns kvar i tankarna. Hélène, Théo, Mathis och Cécile de blir så väldigt levande med Delphine de Vigans ord.

/Paula


Lojal
Författare: Delphine de Vigan
Förlag: Sekwa (2018)
ISBN: 9789188697332
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar