lördag 10 juni 2017

Minnet av vattnet av Emmi Itäranta

Minnet av vattnet utspelar sig minst tio generationer framåt i tiden. den globala uppvärmingen har påverkat världen varken geografiskt eller politisk är den som vi känner den i dag. Vi får följa Noria 17 år. Hon bor långt upp i norr med sina föräldrar. Kina har tagit över makts i Europa vilket har påverkat kultur. Norias pappa är temästare, ett yrke som går långt tillbaka i familjen. Det är självklart att Noria ska ta över efter sin far.

Temästarna är av tradition vattnets väktare, vattnet som blir mer och mer en bristvara med hård ransonering på. När Noria får reda på familjens hemlighet att de vaktar över en frisk källa vatten på en plats som inte finns. Hur hanterar man en sådan hemlighet? Militär som är misstänkt och hotar.

Förutom familjen finns också vännen Sanja. Tillsammans besöker de ofta plastberget och letar efter användbara saker från folket som levde för länge sedan. De försöker förstå och hitta ledtrådar till vad som hänt. Varför det blivit som det blivit med världen?

Minnet av vattnet är en långsam berättelse som väcker väldigt mycket tankar om hur vi som lever nu påverkar framtiden. Plötsligt ser jag all plats jag har hemma (jag som tycker så mycket om plats - färgglatt och vackert). Blir påmind om det fantastiska med vatten, att kunna duscha, tvätta och diska hur mycket jag vill. Jag gillar att få följa Noria som jag tycker mycket om. Slutet väcker massor av tankar - jag vill veta mer.

Så väldigt befriande att läsa en ungdomsbok dessutom en dystopi som handlar noll och ingenting om kärlek. Har det ens hänt innan?

/Paula


Minnet av vatten
Författare: Emmi Itäranta
Förlag: Modernista (2017)
ISBN: 9789177015796
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar