söndag 21 april 2013

Läshelg

Har haft en skön läshelg, en rätt stor hög blev det. Var ett tag sedan jag hade en sådan härlig läskoma.
Vi börjar nerifrån Annie från sjön av Kitty Crowther var en väldigt fin men rätt läskig bilderbok.
Vinterkarusellen av Kerstin Gavander är en perfekt slukar bok, kompisar, killar, men också en sådan där bok där mamman dött... och pappa kanske går och bli kär igen.
Brf ensamheten av Linda Spåman en svartsynt grafiskroman som lämnar lite bitter smak. Hur ska det gå för bostadsföreningen?
Dilsa och det brustna hjärtat av Petrus Dahlin. Kanske är det så att jag gillar Dilsa mer än Kalle. Gillar hur som mycket när en karaktär i en bok får bli huvudperson i en annan.
Första dansen av Bente Pedersen blev jag nyfiken på, på biblioteket många rynkar på näsan när de ser den. Men jag blir alltid nyfiken på böcker som många vill läsa. Serien tre systrar pratas det mycket om och reserveras en hel del. Tja den var väl kanske rätt långt ifrån den bästa bok jag läst men lite fängslad av karaktärerna blev jag nog...
Helgens bästa Slottet av is av Janina Kastevik. Oj vad jag tyckte om den här boken. Tror att det dessutom är en så bra högläsningsbok. Spännande, hemsk, äventyrlig, mod, syskonkärlek... ett litet smakprov från s. 26:

"Nej, det här var för mycket. Hissen, knappen, mjölken. Det snurrade i mitt huvud. I sovrummet låg det en tant som jag aldrig hade sett förut, men som ville att jag skulle kalla henne för Mormor. I garderoben satt en pytteliten drake. Och allt hade börjat med en hemlig knapp i vår vanliga tråkiga hiss."

Visst blir ni lässugna! Lägg till en magisk sagobok på det.

/Paula som haft en bra läshelg

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar