måndag 8 april 2013

Allt jag önskar mig av Grégoire Delacourt

Jag fortsätter tjata... Men faktum är att jag alltid tycker om Sekwas böcker. Har läst massor. Att Allt jag önskar mig, dessutom är väldigt snygg för ju inte saken sämre.

Boken handlar om Jocelyne som driver en sybehörsaffär i lilla staden, två vuxna barn med egna liv, hon är gift med Jocelyn som jobbar på glassfabrik. Hon är nöjd med sitt liv som det är. När hon startar en blogg om handarbete får hon oväntad uppmärksamhet och bloggen blir väldigt omtyckt. Jocelyne är lycklig men så en dag på vänners inrådan spelar hon i lotteri. Och hon vinner. Vinner galet mycket pengar. Men hon har ju redan allt hon kan önskar...

Jag brukar säga att det är berättelsen som fängslar mig som får mig att läsa och sluka böcker men i detta fall är det även språket. Det är så vackert. En bok att slå upp en mening bara på måfå läsa och njuta.

 Boken får mig även att tänka på min första kärlek när jag var 13 år. När bokens Jocelyne talar om det där med namn och hur liten chansen var att hon skulle gifta sig med en Jocelyn. Min första kärlek han hette nämligen Paul.

/Paula

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar