fredag 11 januari 2013

Farligt med höga förväntningar på böcker


Vissa böcker blir jätte hajpade på bokbloggar jag följer. De verkar liksom hur bra som helst och man bara väntar och längtar tills man själv ska uppleva det underbar och läsa den. Ibland händer detta redan innan böckerna har hunnit översättas till svenska. Eftersom min engelska inte är så där jätte bra får jag snällt vänta på översättningarna.  Nu har en sådan där väldigt hajpade bok äntligen kommit på svenska det är Johan Greens Förr eller senare exploderar jag. Jag slängde mig över boken och slukade den. Jag gillar verkligen Hazel och Augustus. Jag grips av deras berättelse, deras öde och deras kärlek. MEN det är livsfarligt med böcker som alla och ännu flera har skrivit om ett halvår och sagt att det är typ världens bästa bok. För det är väldigt få böcker som kan leva upp till det. Hur mycket jag än tycker om Förr eller senare exploderar jag så kan jag inte låta bli att bli besviken när jag läser. Jag hade velat ha mer, något annat. En berättelse som var helt och hållet ny…

/Paula 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar