fredag 7 juni 2024

Utan att passera gå av Lova Lakso

Jag tycker om att läsa böcker som känns. Utan att passera gå gjorde så galet ont att läsa. Jag kände så med karaktärerna och deras onda att jag lite innan mitten behövde läsa bokens slut för att veta vart berättelsen skulle ta vägen för Issa, Aaden och Nova.

Issa har slutat gå till skolan, hemma är allt knas och Elina hon som också är mamma fungera inte som hon borde. Det finns inga pengar och Issa löser det genom att träffa diverse suggerdaddys som tror de förstår och som gör som de vill. Pengarna är inte mycket men det gör att lillasyster Nova kan få nya hela skor i alla fall.

I samma trappuppgång som Issa och Nova flyttar Aaden och hand fostermamma in. Aaden som älskar att laga mat och som väntar på besked om han får stanna i Sverige eller inte. 

En vänskap uppstår mellan Issa och Aaden det finns en igenkänning om livet som varit kaos och gjort och och gör ont. Världen vill de inte gått men kan det finnas en ljusning kan de kanske hjälpa varandra? 

Utan att passera gå är en bok med mångbottnade och väldigt fina karaktärer i. Issa, Aaden och Nova kommer finnas kvar länge i mina tankar. En väldigt bra och väldigt tung bok. Jag tycker också att bokens slut har Lova Lakso fått till på allra bästa sätt. 

/Paula


Utan att passera gå 
Författare: Lova Lakso 
Förlag: Rabén & Sjögren (2024)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar