torsdag 25 maj 2023

Röd drottning av Victoria Aveyard

Röd drottning är en bok som jag under flera år haft ungdomar på biblioteket som pratat om. De har lånat boken, stått i kö på nästa del och sagt till mig att jag måste läsa boken. Och nu har jag äntligen gjort det. Nu förstår jag vad ni pratar om. 

I en värld där de med rött blod måste ha ett jobb innan sin artonårsdag annars blir de automatiskt soldater i kriget som styrs av de med silverblod.

Mares artonårsdag börjar närmare sig. Hon har sagt hej då till sina bröder och vet att hennes dag snart är här. Av en slump träffar hon en ung man som hjälper henne till ett jobb på som tjänare på Solpalatset. 

Det Mare inte vet då är att det är kronprins Cal som hon träffat och som hjälpt henne. Det ingen visste var att att Marie har en silvers magiska krafter men att hon är en röd. Något som inte får ske och som ingen borde kunna vara. För att dölja det så ger drottningen Mare en ny bakgrundshistoria och namn, samt trolovar henne till prins Maven. 

Vem kan man lita på? Hur finner man sig i en helt ny och väldigt oväntad roll? Båda prinsarna är oväntat trevliga och det blir ett triangeldrama som så ofta i dystopier men detta triangeldrama lurar och vänder upp och ned på hur jag tänkte berättelsen skulle vara. 

Jag slukade boken. Härlig läsning. Däremot kommer jag inte läsa de kommande delarna tänker istället låta någon av ungdomarna på biblioteket få spoila allt för mig.

/Paula


Röd drottning
Författare: Victoria Aveyard
Förlag: Modernista (2015)
ISBN: 9789177016199

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar