tisdag 7 januari 2020

Feministfällan av Nina Åkestam

2014 var min första kontakt med Nina Åkestams ord genom boken Meningen med hela skikten. En bok som drabbade mig mycket och som jag ofta tänkt på sedan dess. Om att jobba mycket och att välja hur en vill leva. Om att säga nej även till sådant som är roligt för att kunna säga ja till annat.

Tidigare i år kom Nina Åkestams nya bok Feministfällan. Jag har sneglat på den flera gånger men inte haft tid. Så passande att den kom ut som pocket lagom till min julledighet.

Så mycket klokskap i en enda bok. En bok som är svår att skriva om. En bok som ALLA borde läsa. Jag kommer läsa om Feministfällan om och om igen och ge bort i present. Mitt exemplar är full av hundöron. En bok om feminism inte om feminister. Om jämställdhet och att det får kosta för individen. Dessa fällor som sätter stopp för feminism. Valfrihet, självklarhet, Instagram, populism, känslor, föräldrar och hur vi kan göra för att ta oss framåt. Ta oss vidare.

Mitt största hundöra finns på s. 148 om välvillighetsprincipen. En princip att påminna sig om om och om igen.

Feministfällan fick mig att känna mig mig både lite smartare och lite dummare på samma gång. Mest kände jag nog ja ja och JA så precis så när jag läste. Läs du också!

/Paula


Feministfällan
Författare: Nina Åkestam
Förlag: Mondial (2019)
ISBN: 9789188919564
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar