onsdag 20 november 2019

Beröringen av Gustav Tegby

En dag när Elin är arg på sin pappa viskar hon ut i trappuppgången ring polisen. Nästa dag ringer polisen på dörren och allt ändras. Elin har levt hela sitt 16 åriga liv isolerad tillsammans med sin pappa. I en tredjehands ett på 25 kvadratmeter.

Detta eftersom Elin är drabbad av beröringen. En gåva eller en förbannelse som gör att alla hon rör vid dör när de är längre bort än 30 meter från henne. Det var så Elins mamma dog. Mamma som hon inte vet något om.

Elin har inte farit illa på något sätt i isoleringen, hon har gått i pappa skola och lärt sig simma på hallgolvet. Nu ändras allt och pappa kommer längre bort än 30 meter och dör. Elin är helt ensam, hon kommer till ett familjehem och börjar skolan. Hon går ingenstans utan sina handskar. Tycker själv att hon kommit på den bästa bakgrundshistorien att berätta för sina klasskompisar. Men de har ju läst allt om henne i tidningen.

I världen utanför lägenheten försöker Elin anpassa sig. Ingen tror på henne när hon berättar om beröringen. Kbt-tanten försöker få Elin att våga ta i hand. Det går inte. Elin känner sig förföljd och en grå Volvo kör nästan på henne. Vem är ute efter henne och varför? Finns beröringen eller inte? Vem kan hon lite på? Finns det någon hon kan lite på?

Beröringen är en bok som lurar och fintar mig. Varje gång jag tror att jaha okej så är det ja då kommer det en vändning som ändrar på bokens sanning. Jag gillar. Gustav Tegby är en debutant jag gärna läser mer av framöver.

/Paula


Beröringen
Författare: Gustav Tegby
Förlag: Rabén & Sjögren (2019)
ISBN: 9789129720457
Köp: t.ex. hos Bokus eller Adlibris

1 kommentar:

  1. Jag har precis läst och recenserat den jag med; gillade också den mycket!

    SvaraRadera